Anskueliggørelse og optimering af global lejemålsportefølje

Anskueliggørelse og optimering af global lejemålsportefølje
Billede

Sadolin & Albæk Corporate Solutions udvikler nye værktøjer, der hjælper Lundbeck til at få et samlet overblik over organisationens lejemålsportefølje globalt.

Da den globale medicinalvirksomhed Lundbeck henvender sig til JLL og Sadolin & Albæk, er det med et behov for at skabe et overblik over og bedre administrere sin lejemålsportefølje globalt. Kort sagt ønsker Lundbeck på en overskuelig måde at kunne identificere ’right size, right location & right price’ for alle virksomhedens lejemål.

Lundbeck har 59 afdelinger på verdensplan, men mangler overblik og indsigt i sin lejemålsportefølje. Organisationen indsamler oplysninger om lejekontrakter på en ensartet måde, men har ikke et system eller værktøj til at styre og analysere porteføljen.

Derfor udvikler Sadolin & Albæk Corporate Solutions et sådant system i form af en overskuelig database, som gør det muligt for Lundbeck at opdele og anskueliggøre lejemålsporteføljen fra alle vinkler. Sammen med Lundbeck udvikler vi også en standard proces- og projektmaster, der gør det muligt at tilpasse interne forandringsprocesser og ejendomstransaktioner tidsmæssigt i forhold til hinanden.

Med de nye værktøjer udviklet af Sadolin & Albæk Corporate Solutions har Lundbeck nu fuldt overblik over alle sine lejemål og nem adgang til en bred vifte af nøgletal, som danner grundlag for intern og ekstern benchmarking. Værktøjerne gør samtidig Lundbeck i stand til at identificere og adressere udfordringer og skævheder allerede på et tidligt stadie, herunder hvornår lejekontrakter udløber, hvad omkostningsniveauerne er over tid, om særlige placeringer og kontrakter blokerer for fremtidige handlingsplaner og strategiske mål, om arealerne stemmer overens med behovene, og om de bliver udnyttet hensigtsmæssigt m.m.

Hele denne proces er i tråd med Lundbecks globale lejemålsoptimeringsprojekt, som blev introduceret i 2013 som en del af organisationens ’Fit-for-the-future’-program. Projektet har til hensigt at mindske kompleksiteten og øge den organisatoriske effektivitet og omfatter bl.a. initiativer til optimering af organisationens kontorlejemål. Det indebærer reducering af ejendomsomkostninger på både kort og lang sigt, support af søsterselskaber i forhold til lease management og standardisering af Lundbecks tilgang til lejemålsstyring.

Som følge af processen og med de nye værktøjer øger Lundbeck sin projektledelseskapacitet og –hastighed markant. Samtidig kan Lundbeck nemmere håndtere flere afdelinger på en gang, og Lundbeck får frigivet flere ressourcer til at håndtere sin daglige forretning – såvel i de lokale afdelinger som centralt i organisationen.